سهام کانسلیمی و نحوه پیاده سازی آن در سامان تریدر:

کانسلیم، نام یک روش موفق در بازار سهام است که آقای ویلیام اونیل آن را ابداع کرده است.

ویلیام اونیل در کشور آمریکا و در بورس وال‌استریت، در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰، بررسی‌های زیادی را روی سهامی که صعود چشم‌گیر داشته‌اند، انجام داده است و در انجام این تحقیقات و ارزیابی سهام مختلف، به نتایج یکسانی دست یافت و آنها را در قالب یک روش معاملاتی، تحت عنوان CANSLIM “کانسلیم” برای استفاده معامله‌گران وال‌استریت  ارائه کرد که به روشی قابل استناد برای انجام معاملات آنها، تبدیل شد.

کانسلیم برگرفته از هفت حرف لاتین “C.A.N.S.L.I.M” است که هر حرف، معرف و مخفف یک عبارت است که در زیر توضیحات مربوط به هر عبارت و مصداق آنرا در نرم افزار مشاهده خواهید کرد:

  1. C : Current earnings

درآمدهای جاری (درآمدهای سه ماهه و فصلی هر سهم)

عبارت است از  میزان رشد سود شرکت در آخرین سه ماهه  نسبت به سه ماهه مشابه در سال قبل

در نرم افزار سامان تریدر ستونی بنام درصد رشد سود سه ماهه  وجود دارد که نشان دهنده همین پارامتر است البته این پارامتر در بازار ایران چندان مورد توجه معامله گران قرار نمی گیرد.

سهام کانسلیمی

  1.  : Annual earnings

درآمدهای سالانه

عبارت است از میزان رشدسود سالانه شرکت نسبت به سال قبل . طبق این نظریه باید سهامی را انتخاب کنید که سود آنها از رشد سالانه حداقل ۲۵ تا ۵۰ درصد برخوردار باشد.

آقای ویلیام اونیل به پایداری سود در چند سال گذشته شرکت تاکید دارند.ایشان در این رابطه به عنوانی بنام رتبه سود اشاره کرده است.که در واقع اثر مقایسه ای رشد سود با سایر شرکتها در آن لحاظ گردیده است .بعنوان مثال شرکتی با رتبه سود ۹۰ به معنی آنست که رشد سود این شرکت نسبت به ۹۰ درصد از بقیه شرکتها بیشتر بوده است .

اگرچه که در نرم افزار هم ستونی بنام درصد رشد سود سالیانه وجود دارد  اما پارامتر کاربردی تر آن رتبه سود است که در نرم افزار وجود دارد.بنا به توصیه آقای اونیل از خرید سهامی با رتبه سود کمتر از ۷۰  خودداری کنید .در نرم افزار سهامی که رتبه سود مناسبی دارند با علامت چک مارک دار مشخص شده اند.

سهام کانسلیمی

طبق نظر ایشان تحلیل سهام برنده در هر دوره بازار نشان می دهد نسبت P/E  از ارزش بسیار کمی در تعیین خرید یا فروش سهام برخوردار است.

  1. N : New product or service

محصول یا خدمت جدید

طبق نظر آقای اونیل برای افزایش شدید قیمت سهام باید چیز جدیدی به بازار عرضه گردد.

این پارامتر احتیاج به بررسی وضعیت بنیادی و پیگیری اخبار داخلی شرکت دارد .

تناقض جالب ولی غیر قابل هضمی در بازار وجود دارد که این است : چیزی که اکثر مردم فکر می کنند قیمت آن بسیار بالاست بالاتر می رود و چیزی که مردم فکر می کنند ارزان و امن است پائین تر می رود.

  1. S : Supply and demand

عرضه و تقاضا

ارتباط مستقیمی به اندازه شرکت و میزان ارزش بازار شرکت دارد .

طبق نظر آقای اونیل سهامی که از سرمایه کوچکتری برخوردارند در صورت مساوی بودن سایر شرایط از عملکرد بهتری نسبت به شرکتهای با سرمایه زیاد برخوردارند.

برای اندازه گیری اندازه سرمایه شرکت به ارزش بازار شرکت باید مراجعه نمائید.

در نرم افزار ستون ارزش بازار میزان بزرگی شرکت را نمایش می دهد .

ستون ارزش بازار

  1. L : Leader or laggard

پیش‌رو یا پس‌رو

در رابطه با پیشرو بودن سهم آقای ویلیام اونیل به پارامتری بنام رتبه قدرت نسبی اشاره کرده است که میزان رشد یک سهم در یک بازه زمانی نسبت به بقیه سهام و در قالب درصد بیان می شود. بطور مثال سهمی با رتبه قدرت نسبی ۸۰ بدین معنی است که سهم فرضا در شش  ماه گذشته  نسبت  به  ۸۰ درصد بقیه  سهام  رشد قیمتی بهتری داشته است و جزو سهام پیشرو تلقی می گردد . در نرم افزار سامان تریدر نیز ستونی با همین نام تعبیه شده است سهامی با رتبه قدرت نسبی کمتر از ۳۰ بعنوان سهام  پسرو  تلقی می شوند و از خرید آنها باید حدالامکان پرهیز نمائید.و سهامی با رتبه قدرت نسبی بزرگتر از ۷۰ جزو سهام پیشرو تلقی می گردند.

رتبه قدرت نسبی

همچنین در نرم افزار گروه ها و صنعت پیشرو بازار نیز نمایش داده می شوند.

  1. I : Institutional sponsorship

نهاد پشتیبان

حمایت و خرید حقوقی ها در زمان رشد سهم

در نرم افزار در ستون امتیاز , سهامی که در سه روز گذشته تفاضل خرید و فروش حقوقی های آنها مثبت ۵۰۰۰۰  سهم  باشد علامت خرید و حمایت  حقوقی  در کنار امتیاز سهم قرار می گیرد.

حمایت حقوقی سهم

  1. M : Market Direction

جهت بازار

تشخیص بازارهای صعودی یا نزولی

آقای ویلیام اونیل معتقد است که اگر شما در مورد شش عامل قبلی پیش گفت درست تصمیم گرفته باشید ولی اگر جهت بازار را تشخیص ندهید سه سهام از چهار سهم شما افت کرده و در مجموع زیان خواهید کرد .

عده زیادی از معامله گران بر این تصورند که همیشه بایستی با تمام سرمایه خود در بازار حضور داشته باشند در حالیکه این تصور غلطی است چرا که شانس معاملات موفق در بازارهای نزولی بشدت کاهش پیدا می کند .و عمده سیگنالهای خرید در این دوره ها شکست می خورند و این جزو ویژگی های ذاتی خود بازار است که آقای اونیل بدرستی به آن اشاره کرده است .

از این رو اهمیت تشخیص بازارهای صعودی و نزولی کاملا مشخص می گردد .در نرم افزار مکان نما زیر موقعیت بازار را نمایش می دهد .

سهام کانسلیمی

در خاتمه باید بیاد داشته باشید که بازار با روشی ساده تمام منیت ها و غرورها را در هم می شکند.بطور کلی باید دقیقا بی طرف بوده و به جای آنکه از درست بودن حرف یا نظری که شش هفته یا چند روز پیش بیان کردید صحبت نمائید پیام بازار را درک کنید. سریعترین راه برای شکست و خروج از بازار بورس این است که سعی کنید درست بودن خود و اشتباه عمل کردن بازار را اثبات کنید.

همانطورکه ملاحظه نمودید شش بخش از مولفه های کانسلیم در نرم افزار گنجانده شده است و  همراه با تعدادی دیگر از پارامترهای تکنیکالی در نرم افزار تحت عنوان جعبه ابزار سامان تریدر ارائه گردیده است که می تواند بهترین نتایج را در معاملات معامله گران بوجود آورد.